W ekspresowym tempie próbują zmienić styl zarządzania, by dostosować go do najmłodszych pokoleń wchodzących na rynek pracy i jednocześnie utrzymać doświadczonych pracowników. Jedna rzecz pozostaje jednak niezmienna: w branży HR kluczową wartością jest człowiek. Tom Haak, założyciel HR Trend Institute, jako jeden z kluczowych trendów na 2019 rok wymienił personalizację, czyli podejście, w którym podstawą działań są indywidualne potrzeby, życzenia i możliwości pracowników oraz kandydatów. Podejście to nie jest łatwe, zwłaszcza jeśli w wielu organizacjach stosuje się metodę „jedno rozwiązanie idealne dla wszystkich".

Personalizacja jest jednak możliwa. W naszej spółce staramy się realizować programy motywacyjne, dostosowane do konkretnych grup odbiorców. Zapewniamy dostęp do zajęć sportowych dla aktywnych, finansujemy pakiety startowe w zawodach, organizujemy spotkania dla pracowników z dziećmi, mamy rozbudowany pakiet szkoleń. W ramach profilaktyki zdrowotnej pracownicy mają możliwość odbycia bezpłatnych badań, a kobiety, których w naszej spółce jest większość, otrzymały specjalne urządzenia służące do wczesnego wykrywania patologii piersi, w szczególności raka piersi.

Staramy się mobilizować do aktywności pracowników, gdyż wierzymy, że zdrowy i aktywny styl życia korzystnie wpływa na jego jakość. To szczególnie ważny obszar wpływu pracodawców na życie pracowników – z badań World Obesity Federation wynika, że w Polsce nadwagę lub otyłość ma już 64 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet, a według Światowej Organizacji Zdrowia otyłość to jedna z najgroźniejszych chorób przewlekłych, której sprzyja siedzący tryb pracy oraz życia. Nieleczona prowadzi do chorób układu krążenia, zaburzeń hormonalnych, cukrzycy czy też problemów metabolicznych. Jeśli dodatkowo uwzględnimy koszty absencji chorujących pracowników, które z roku na rok rosną w Polsce, okaże się, że dbanie o aktywność pracowników po prostu się opłaca.

Z naszych badań, przeprowadzonych wśród użytkowników Programu MultiSport, wynika, że karta MultiSport dla wielu z nich stanowi główny powód do ćwiczeń, a przede wszystkim podejmowania różnego rodzaju aktywności. Aż 78 proc. użytkowników kart MultiSport przyznaje, że posiadanie karty motywuje ich do regularnego uprawiania sportu. Co to oznacza dla pracodawcy? Otóż aktywny fizycznie pracownik choruje średnio o pięć dni mniej w roku niż jego nieaktywny współpracownik. Dodatkowo według Eurostatu stres może odpowiadać aż za około 20 dni nieobecności pracownika w pracy. A jak wiemy, jednym ze sposobów jego ograniczenia jest regularna aktywność fizyczna, która osłabia reakcje stresowe, podnosi poczucie własnej wartości oraz pozytywnie wpływa na nastrój. Wracając do tematu personalizacji działań jako jednego z ważnych obszarów HR na ten rok, to karta sportowa zapewnia ją w 100 proc. – ponieważ to pracownik decyduje, gdzie, kiedy i co ćwiczyć.

Dodatkowym ułatwieniem w zakresie benefitów pozapłacowych dla firm są systemy kafeteryjne, gdzie pracownik może skorzystać z przyznanej mu konkretnej kwoty na świadczenia. To on wybiera dla siebie świadczenia, które odpowiadają jego konkretnym potrzebom. Pula wyboru jest szeroka i obejmuje m.in. świadczenia z zakresu sportu i rekreacji, kultury, rozrywki czy turystyki. Rozwiązanie to odciąża działy HR w zakresie weryfikacji tysięcy ofert, ich dostosowywania do oczekiwań poszczególnych pracowników, a także dystrybucji świadczeń. Z naszych kafeterii MyBenefit i MultiKafeteria korzysta obecnie ponad 340 tysięcy użytkowników, a jedną z najpopularniejszych kategorii jest sport i rekreacja. Tylko w ubiegłym roku do naszych platform dołączyło ponad 68 tys. pracowników. Uwzględniając trend personalizacji i automatyzacji działań w HR można spodziewać się dalszych wzrostów w tym obszarze. Pracodawcy wiedzą już, że aktywny pracownik jest bardziej wydajny, zadowolony i skuteczny, dlatego chętnie sięgają po sprawdzone rozwiązania wspierające zdrowy styl życia, takie jak karty sportowe czy programy kafeteryjne.